JAK ZOSTAŁAM PERLICZKĄ
ON BECOMING A GUINEA FOWL
Film ze studia A24 i brytyjska koprodukcja z Zambią - dawną kolonią. Na pustej drodze w środku nocy Shula natyka się na ciało wuja. Gdy trwają przygotowania do pogrzebu, na światło dzienne wydostają się pogrzebane rodzinne sekrety. Nagroda dla najlepszego reżysera Un Certain Regard w Cannes.
Na pustej drodze w środku nocy, wracająca z imprezy samochodem w srebrnej masce Shula, napotyka leżące na ziemi zwłoki swojego wujka. Tak rozpoczyna się etap przygotowań do pogrzebu i żałoba, która kulturowo sens ma tylko wtedy, jeśli jest głośna i nieznośna.
Choć zmarły wuj nie był aniołem, to nie można mówić tego na głos, wszak o zmarłych powinniśmy tylko dobrze. Historia, której akcja dzieje się w Zambii w południowej Afryce, jest soczewką na powszechnie obowiązujące mechanizmy patriarchatu, które nadal mają się świetnie w większości części świata. Portret lokalnej społeczności i ich obyczajów ukazuje toksyczne relacje kulturowe, w których kobietom nakazuje się pozostawanie w milczeniu, niezależnie od ich perspektywy, emocji czy doświadczeń. Reżyserka Rungano Nyoni (NIE JESTEM CZAROWNICĄ – 2017) tworzy kino feministyczne, które wbija szpikulec trafnie i głęboko pod skórą. Czy nie lepiej byłoby jednak zostać waleczną perliczką?
Film otrzymał nagrodę za reżyserię w konkursie Un Certain Regard w Cannes, a także zakwalifikował się do selekcji w konkursie głównym BFI London Film Festival. To także koprodukcja BBC i kultowego studia A24.
Dorota Reksińska
.png)
