POKÓJ Z WIDOKIEM
A ROOM WITH A VIEW
Brytyjska śmietanka aktorska w filmie czołowego przedstawiciela kina dziedzictwa. Sercowe perypetie młodej arystokratki – Lucy (Helena Bonham Carter) stają się drogą do jej emancypacji i samopoznania.
James Ivory to niekwestionowanie jedno z najważniejszych nazwisk nurtu heritage films. Reżyser i scenarzysta jest autorem aż czterech ważnych tytułów tego nurtu: MAURYCY (1987), POWRÓT DO HOWARDS END (1991), OKRUCHY DNIA (1993). Pierwszy sukces przyniósł jednak POKÓJ Z WIDOKIEM (1986) - ekranizacja powieści E.M. Forestera z iście gwiazdorską obsadą.
To opowieść o perypetiach sercowych młodej zamożnej Lucy Honeychurch (w tej roli młodziutka Helena Bonham Carter). Dziewczyna razem ze swoją przyzwoitką Charlotte Bartlett (Maggie Smith) odbywa podróż do Florencji. Pech chce, że nie dostają apartamentu z obiecanym widokiem. Zamieniają się więc pokojami z Panem Emersonem i jego synem. W takich okolicznościach Lucy poznaje niepokornego, zaczytanego w Byronie George’a (Julian Sands), do którego zaczyna pałać uczuciem. Nie przypada on jednak do gustu towarzyszce Lucy. Po powrocie z podróży Lucy zostaje nakłoniona przez rodziców do zaręczenia się z bardzo zachowawczym i poukładanym Cecilem Vysem (Daniel Day Lewis). Dziewczyna jednak nie jest szczęśliwa, a jej sytuację komplikuje pojawienie się w sąsiedztwie poznanego we Włoszech George’a.
Film Ivory’ego to opatrzona pięknymi widokami baśń o kobiecym samopoznaniu. Egzotyczne dla młodziutkiej dziewczyny Włochy stają się miejscem dojrzewania oraz odkrywania seksualności. Choć historia zachowuje pruderyjny ton i konserwatywne realia, to podkreśla element emancypacyjny, eksplorowany w kinie dziedzictwa zwłaszcza w latach 90. XX wieku.
Fascynuje iście królewska obsada filmu. Protagonistce granej przez Helenę Bonham Carter towarzyszą jeszcze dwie ciekawe kobiece postaci: wspomniana Charlotte Bartlett grana przez Maggie Smith oraz Panna Lavish, w którą wciela się Judi Dench. Największe dziś damy brytyjskiego kina tworzą intrygujący duet panien subtelnie wymykający się konserwatywnym schematom.
Dominika Stachowiak