THE OUTRUN
THE OUTRUN
Ekranizacja powieści Amy Liptrot z poruszającą i zapewne oscarową rolą Saoirse Ronan jako powracającej z odwyku Rony. Jej podróż w rodzinne strony staje się też podróżą w głąb siebie. Surowa natura i porywisty wiatr archipelagu Orkady są w tym hicie Sundance i Berlinale równorzędnym bohaterem.
Na północ od wybrzeży Szkocji, na pograniczu Morza Północnego i Oceanu Atlantyckego znajdują się Orkady. Choć w skład archipelagu wchodzi 67 wysp, to jedynie 20 z nich jest zamieszkałych przez człowieka.
Wracamy tu w rodzinne strony razem z Roną (Saoirse Ronan, która jest również współproducentką filmu). Ostatnią dekadę spędziła w Londynie, gdzie jej codzienność balansowała na beztroskiej granicy życia i śmieci. Tutaj - w zestawieniu z surową naturą, siłą wiatru, zapachem bezwzględnego morza, wilgocią i wszechobecnym zimnem, największym wyzwaniem okazuje się nie tylko samotność, ale również walka o wytrwanie w trzeźwości. Po odbyciu odwyku powrót na dzikie wyspy jest dla Rony konfrontacją z przeszłością i dzieciństwem, a jednocześnie ze skomplikowanymi relacjami z matką i ojcem. Orkady stają się przede wszystkim miejscem, w którym będzie szukać spokoju, pozostając w małym domku na odludziu, gdzie musi zmierzyć się z towarzystwem tylko samej siebie.
Reżyserka Nora Fingscheidt (BŁĄD SYSTEMU – 2019) zabiera nas na surowe szkockie wrzosowiska, gdzie zgrabnie odwołując się do symboliki i mitologii nordyckiej, tworzy obraz młodej kobiety walczącej o odzyskanie swojej tożsamości.
W filmie, w którym surowość natury zbiega się z jednostkowym procesem leczenia, zobaczycie najpiękniejszą scenę w historii kina, w której człowiek próbuje władać oceanem. Ekranizacja głośnej powieści Amy Liptrot zapewni Saoirse Ronan najpewniej piątą w karierze nominację do Oscara. Film miał światową premierę na Sundance Film Festival. Prezentowany był również w selekcji Berlinale, Edinburgh International Film Festival oraz w programie Nowych Horyzontów.
Dorota Reksińska