28/10/2024
Pełny program BFF już dostępny! Bilety w sprzedaży od 30.10
Ogłaszamy pełny program pierwszej edycji British Film Festival! W planach prawie 60 tytułów w 9 sekcjach filmowych, pokazy w zaskakujących miejscach, zagraniczni goście i wyjątkowe współprace. Bilety i karnety w sprzedaży już od 30.10.
Pełna lista filmów dostępna jest pod linkiem.
Dostępny jest również program w formacie PDF, a jego wydrukowaną wersję odebrać można w Kinie Muza.
Retrospektywa Lynne Ramsay i wizyta reżyserki w Polsce
Tegoroczna retrospektywa poświęcona została Lynne Ramsay - wybitnej szkockiej reżyserce wielokrotnie nagradzanej w Cannes. W programie pokażemy cztery filmy pełnometrażowe (MORVERN CALLAR, NAZWIJ TO SNEM, MUSIMY POROZMAWIAĆ O KEVINIE i NIGDY CIĘ TU NIE BYŁO), a także nigdy nie prezentowany wcześniej zestaw krótkich metraży.
Razem ze swoją wieloletnią współpracowniczką, montażystką Lucią Zucchetti, reżyserka weźmie udział w spotkaniach z publicznością British Film Festival podczas sesji Q&A po seansach!
Premiery i klasyki
Niewątpliwie najbardziej emocjonującą z festiwalowych sekcji jest FIRST THINGS FIRST - to przedpremierowe pokazy filmów, które dopiero pojawią się w polskich kinach oraz polskie premiery filmów, które dopiero co odwiedzały najważniejsze festiwale filmowe na świecie.
W programie ON FALLING Laury Careiry (nagroda za reżyserię na festiwalu w San Sebastian, najlepszy debiut na London Film Festival oraz film otwarcia BFF), SZTUKA PIĘKNEGO ŻYCIA z Andrew Garfieldem i Florence Pugh, THE OUTRUN z wybitną rolą Saoirse Ronan, KNEECAP, czyli irlandzki kandydat do Oscara, LAST SWIM doceniony na festiwalu Berlinale i szereg innych polskich premier: SEBASTIAN, WITCHES, REAWAKENING, czy pierwszy pokaz BAFTA SHORTS zorganizowany dzięki współpracy z British Council i BAFTA.
Sekcja CLASSICS - poświęcona filmom kultowym i takim, na których wychowały się całe pokolenia - w tym roku dedykowana jest Alfredowi Hitchcockowi z okazji 125. rocznicy jego urodzin. W planach filmy, które zaczynają się od trzęsienia ziemi, a później napięcie tylko rośnie.
Zapraszamy zarówno na filmy z pierwszych lat aktywności tego słynnego londyńczyka (niemy LOKATOR z 1927 roku czy STARSZA PANI ZNIKA z 1938), jak i kultowe hity: PTAKI, PSYCHOZĘ czy PÓŁNOC - PÓŁNOCNY ZACHÓD.
Zjednoczone Królestwo pod krytycznym spojrzeniem
Realizm społeczny jest fundamentem tradycji brytyjskiej kinematografii - to tu obrazuje się różnorodność, walczy o podmiotowość i tożsamość jednostki, komentuje przeszłą i teraźniejszą sytuację polityczno-społeczną. W ramach sekcji MIND THE GAP zaprezentujemy filmy będące kwintesencją brytyjskości, choć nie tej znanej z przekazów o rodzinie królewskiej. W programie MADE IN BRITAIN z debiutancką rolą Tima Rotha, MOJA PIĘKNA PRALNIA z jedną z pierwszych ról Daniel Day-Lewisa, film THIS IS ENGLAND przyglądający się kulturze skinheadów czy RAY & LIZ o trudach życia w thatcherowskiej Wielkiej Brytanii.
Nazwa sekcji nawiązuje do tradycyjnego komunikatu wprowadzonego w 1969 roku w londyńskim metrze, ale jednocześnie zwraca uwagę na „dziurę”, „lukę”, definiującą istniejące podziały w brytyjskiej codzienności.
Kuratorką sekcji jest wybitna znawczyni kina brytyjskiego - dr Karolina Kosińska.
A o 17:00 - czas na herbatkę.
Sekcja FIVE O’CLOCK poświęcona jest kinu dziedzictwa (heritage) i odwołuje się do imperialnej i kolonialnej tradycji Wielkiej Brytanii.
To dramaty kostiumowe, adaptacje klasycznej literatury, nostalgiczna atmosfera przeszłości i niezwykły klimat. W programie sekcji zobaczyć będzie można dwa filmy Jamesa Ivory’ego: MAURYCY (przełomowa rola Hugh Granta) i POKÓJ Z WIDOKIEM (z młodziutką Heleną Bonham-Carter i niedawno zmarłą Maggie Smith), a także niepowtarzalnego ORLANDO z Tildą Swinton czy RYDWANY OGNIA w setną rocznicę wydarzeń przedstawionych w filmie.
Kino zaskakujące i w zaskakujących miejscach
Ale kinematografia brytyjska nie zawsze jest stateczna i poważna – to znacznie więcej zaangażowane społeczne dramaty, filmy kostiumowe czy zawiłe kryminały zaludnione przez nienagannie ubranych detektywów i równie stylowych morderców. Wśród filmów z Wysp znajdziemy jednak sporo szaleństwa, dobrej zabawy i produkcji urągających mieszczańskim gustom.
Dlatego British Film Festival łączy siły z Octopus Film Festivalem z Gdańska, by wspólnie odsłonić kotarę konwenansów i zaproponować widzom tytuły, z których seansów prawdziwe damy i dżentelmeni wychodzili z oburzeniem. W ramach sekcji BLOODY HELL! zaprezentowane zostaną filmy buńczuczne, ochoczo flirtujące z gatunkiem i puszczające oko do tradycji kina eksploatacji. To szybka przejażdżka przez pięć dekad brytyjskich eksperymentów: KOBIETA-WĄŻ (1966), czyli ulubiony film Tomka Beksińskiego, PSYCHOMANIA (1973) z motocyklistami-zombie, XTRO (1982) i AVALON (1989), które pokazane zostaną z lektorem na żywo oraz HARDWARE (1990) z wybitną ścieżką dźwiękową.
Kuratorami sekcji są Grzegorz Fortuna i Krystian Kujda z Octopus Film Festival.
Kolejnym eksperymentem z programu BFF jest sekcja OUTSIDE THE BOX, której szczegóły zostały ogłoszone już w połowie października.
To seanse w kościele, muzeum, warsztacie samochodowym czy postindustrialnej hali zdjęciowej, które przypomnieć mają starą prawdę, że filmy najlepiej ogląda się wśród innych ludzi. W zaledwie kilka godzin wyprzedały się seanse LOKATORA w Kościele Ewangelicko-Metodystycznym z muzyką Michała Jacaszka na żywo, PTAKÓW w hali na poznańskim Stomilu czy WŁOSKIEJ ROBOTY w hali serwisowej MINI Inchcape Poznań. W programie również TRAINSPOTTING, który zagrany zostanie w kultowym klubie Tama czy PAN TURNER ze zdjęciami niedawno zmarłego Dicka Pope’a w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Jedyna zła infomacja jest taka, że - prócz PANA TURNERA - wszystkie pozostałe seanse z sekcji są już wyprzedane.
Dla dzieci i chcących nadrobić zaległości
W programie sekcji NEVER GROW UP zaprezentowane zostaną najnowsze produkcje dedykowane młodej publiczności, ale także takie dla całych rodzin, które wzruszają, bawią i zostają na zawsze w sercach. Nazwa sekcji nawiązuje do słynnego chłopca, który nigdy nie chciał dorosnąć – Piotrusia Pana, bohatera powieści J.M. Barriego. Widzowie będą mieli okazję do premierowego spotkania z PADDINGTONEM W PERU oraz… do spotkania na żywo, bo Paddington osobiście odwiedzi Kino Muza!
W programie również animowane KRÓLESTWO KENSUKE, premierowy pokaz ROBIN AND THE GOODS czy najlepsze brytyjskie krótkie metraże.
Sekcja HIGH SEASON to z kolei okazja dla tych, którzy czują potrzebę nadrobienia filmowych braków lub powtórnego seansu ulubionego filmu minionego roku.
W jej ramach zaprezentowane zostaną najlepsze i najciekawsze brytyjskie filmy obecne w kinach w sezonie 2023/2024, a wśród nich SKARBY, BLUE JEAN, DOBRZY NIEZNAJOMI, GEORGIE MA SIĘ DOBRZE, JEDNO ŻYCIE czy WREDNE LIŚCIKI.
British Film Festival to też panel branżowy, seanse edukacyjne dla szkół, wspólne wieczory z klubie festiwalowym Ulotnie bar & street art czy brytyjski pub quiz.
BILETY I KARNETY
Bilety
Bilety na seanse filmowe trafią do sprzedaży już w najbliższą środę, 30.10.
Głównym kinem festiwalowym jest Kino Muza (ul. Święty Marcin 30), pokazy odbędą się również w Kino Apollo (ul. Ratajczaka 18) oraz w ramach pop-up cinema w sekcji OUTSIDE THE BOX (Kościół Ewangelicko-Metodystyczny św. Krzyża, Hala SZEROKO_Stomil, Klub Tama, Muzeum Narodowe, MINI Inchcape Poznań).
Ceny biletów
75 zł – pojedynczy bilet na seans filmu LOKATOR z muzyką na żywo
35 zł – pojedynczy bilet na seans filmu TRAINSPOTTING
35 zł – pojedynczy bilet na seans filmu PTAKI
35 zł – pojedynczy bilet na seans filmu PAN TURNER
35 zł – pojedynczy bilet na seans filmu WŁOSKA ROBOTA
22 zł – pojedynczy bilet normalny na seanse kinowe
19 zł – pojedynczy bilet ulgowy
10 zł – pojedynczy bilet dla asystent_ki osoby z niepełnosprawnościami
17 zł – pojedynczy bilet na filmy z sekcji NEVER GROW UP
170 zł – imienny karnet festiwalowy na 10 wybranych filmów (upoważniający do dokupienia większej liczby biletów w pojedynczej cenie 17 zł)
Sprzedaż biletów
Bilety na wszystkie festiwalowe seanse dostępne będą w kasie i automacie biletowym w holu Kina Muza oraz online na stronie britishfilmfestival.pl, kinomuza.pl i bilety24.pl.
Biletów zakupionych online nie trzeba drukować - wystarczy pokazanie kodu na ekranie telefonu czy tabletu.
W czasie festiwalu nie ma możliwości rezerwacji biletów indywidualnych drogą mailową i telefoniczną. Nie ma również możliwości zwrotu zakupionych biletów.
Karnety
Karnety będą dostępne online i na kasie Kina Muza w ograniczonej ilości.
Zakup karnetów będzie możliwy od środy 30.10 w cenie 170 zł.
Od 13.11 od godz. 13:00 osoby, które zakupiły karnety mogą odebrać identyfikator imienny w biurze festiwalowym w Kinie Muza po okazaniu potwierdzenia zakupu karnetu. Identyfikator imienny upoważnia osobę do odbioru maksymalnie 10 wejściówek na filmy festiwalowe (nie w więcej niż jednego biletu na dany seans i z wyłączeniem pokazów OUTSIDE THE) oraz gadżet festiwalowy.
Posiadacz karnetu musi odebrać wejściówkę na dany seans najpóźniej 30 minut przed startem seansu. Pula miejsc dla karnetowiczów na dany seans jest ograniczona.